Válečné nepohodlí inspirovalo Davida Rowlanda k vytvoření ergonomického sezení
Zahleďte se na židli s kódovým označením 40/4 a odhadněte, kdy vznikla. Asi málokdo by této svižné, moderní, elegantní a všestranné pomůcce k sezení hádal rovnou padesátku. Skutečně však vznikla v roce 1964 a hned se stala senzací. Prestižní výstaviště Triennale di Milano jí ještě ten rok udělilo hlavní cenu, newyorské Muzeum moderního umění MoMA ji zase zařadilo do svých stálých sbírek. V současnosti ji s mimořádným komerčním úspěchem vyrábějí dánští nábytkáři HOWE
Článek pokračuje pod video reklamou
Ve své půvabně tvarované siluetě s jednoduchými, vizuálně úspornými detaily, ale zejména s výhodnými užitnými vlastnostmi a bezprecedentní ergonomií pohodlí se židle 40/4 stala exemplárním příkladem nadčasového designu se spoustou následovníků či napodobovatelů.
Nepohodlí v kokpitu
O vzniku a motivaci židle 40/4 prozrazuje více samotný autor, americký designér David Rowland, který za druhé světové války působil jako pilot leteckých sil Spojených států. „V těch dobách byla sedadla v kokpitech našich letadel mimořádně nepohodlná. Během mnoha náročných misí – některé trvaly až dvanáct hodin – jsem si slíbil, že pokud přežiji, zasvětím svůj život tvorbě pohodlného a ergonomicky správného sezení.“
Po skončení války tedy nastoupil na svou vlastní „mírovou misi“. Po letech výzkumů, skic a prototypů nakonec dospěl k lehké, pevné a superergonomické židli, kterou dnes zná celý svět jako model 40/4.
Samozřejmě, že jen samotné válečné nepohodlí nestačí k tomu, aby člověk dokázal předestřít širší veřejnosti dokonalé designérské řešení. Rowland však k tomu měl všechny předpoklady. Ještě před válkou studoval u Lászlóa Moholy-Nagya – významného představitele funkcionalistické školy Bauhaus, který do USA emigroval). Později si vzdělání doplnil o titul z fyziky a z průmyslového návrhářství, aby se uplatnil jako plnohodnotný designér.
Jedna na druhou
V úsilí nově definovat řešení jednoho z nejzákladnějších designérských zadání – židle – rozvinul komplexní návrh se sošně vymodelovanými křivkami akurátně širokého sedadla i opěradla, s lineární podnoží, která by nabídla potřebnou stabilitu s extrémně účelnou identitou, odpovídající možnosti všestranného použití.
Židle 40/4 se stala populární volbou přizpůsobivého zařízení veřejných interiérů. Jednak pro výjimečné pohodlí sezení, jednak pro příkladnou prostorovou ekonomii. Důmyslný tvar totiž umožňuje její stohování – naskládání až 40 kusů na sebe do „komíniku“ jen čtyři stopy vysokého. Z tohoto praktického hlediska nakonec pochází i její název 40/4.