- Reklama -vogue

Jak zvládnout na zahrádce suché léto

Letní vedra dokážou prověřit dovednost každého zahrádkáře. Víte co...

Jak si vybrat zahradní sezení

Pokud plánujete venku stolovat, vsaďte na klasický stůl s...

10 nápadů, jak využít starý žebřík

Našli jste ve sklepě nebo na půdě starý dřevěný...

Udělejte v bytě dobrý první dojem

Jak si zařídit vstup do bytu či domu, aby...

Jak udělat z grilovačky kulinářský zážitek

Lákavý pohled na čerstvé suroviny, neodolatelná vůně a pohodová...

Křeslo bez jediného svaru sedlo i do vily Tugendhat

Model T 2403 od slovenského designéra Viliama Chleba se vyrábí nepřetržitě již 34 let. A stále vypadá dobře

Určitě jste v něm už seděli. Doma, v práci nebo v kanceláři. Pokud jste neměli to štěstí, můžete si to vyzkoušet například v malé vstupní hale Vysoké školy výtvarných umění na Hviezdoslavově náměstí v Bratislavě nebo si jej jednoduše koupit. Křeslo T 2403 od slovenského designéra Viliama Chleba se vyrábí nepřetržitě již 34 let. A stále vypadá dobře. Estetické a funkční kvality křeslo ani věkem neztratilo. Jediné, co se změnilo, je název. Dnes se jmenuje Klasik K 417.

Kouzlo ohýbané trubky
Chlebě studoval v letech 1970 až 1974 Střední průmyslovou školu dřevařskou ve Spišské Nové Vsi, obor Konstrukce a tvorba nábytku a interiéru. Po škole se zaměstnal ve Výzkumném ústavu místního hospodářství v Bratislavě.

Již v roce 1979 byl spolu s kolegou Jaroslavem Hreščákem osloven z oddělení technického rozvoje podniku Kodreta Myjava. Dostali volnou ruku a šanci vytvořit něco smysluplného. Šlo v podstatě o „fušku“, a tak jediná forma, jak je za práci mohli odměnit mimo zaměstnanecký poměr, bylo zapojení se do zlepšovatelského hnutí podáním zlepšovacího návrhu. Odměna byla sice symbolická, ale to čtyřiadvacetiletému návrháři nepřekáželo. Důležité bylo dostat šanci realizovat své nápady.

Kodreta Myjava disponovala vlastní kovovýrobou, galvanizovnou, čalounickou výrobou a truhlářskou dílnou. Po obhlídce možností výroby se oběma designérům nejvíce zalíbila práce s kovovou trubkou ohýbanou za studena. V té době se kovový nábytek vyráběl v Československu jen okrajově. Nabízené možnosti a mnoho omezení nakonec vyústily v množství návrhů křesel a židlí.

Úspěchy a ocenění
Křeslo i ostatní návrhy vznikly spontánně za necelé tři týdny. Základní myšlenka návrhů byla v různé skladbě materiálů a krejčovských detailech. Proto oslovili čalouníka ze Záhorské Bystrice, který měl ve sklepě rodinného domu vlastní dílnu, aby jim vyhotovil první vzorové prototypy v různých barevných variacích. Největší úspěch zaznamenala křesla v provedení ze zřebného plátna. Později se křesla vyráběla na individuální požadavek iv kůzlecí kůži, z přírodní „vepřoviny“ a černé koženky.

V květnu 1980 vystavily všechny výrobky na Prodejních výstavách spotřebního zboží na Brněnském výstavišti. Chlebo a Hreščák navrhli expozici Kodrety v černém odstínu kompletně od podlahy až po strop. Reflektory nasvítily 32 kusů vystavených exponátů a roztřásly tak jejich chromové části. Na této výstavě získalo křeslo T 2403 Zlatou medaili za design. Ve stejném roce bylo v Praze oceněno jako Vynikající výrobek roku za design sedacího nábytku, o dva roky později získalo Hlavní cenu za design na mezinárodní výstavě Svět předmětů v Praze a v roce 1986 cenu Dobrý design za design nábytku. Prostřednictvím PZO Dřevounie se křeslo dostalo i na veletrh nábytku do Paříže.

Bez jediného sváru
Konstrukci křesla T 2403 tvoří čtyři ohnuté trubky do tvaru „U“. Navzájem jsou spojeny tzv. postelovým kováním, kde na jedné trubce je otvor ve tvaru klíčové dírky a na druhé trubce je šroub s hlavou. Po vzájemném spojení vznikne pevný spoj, který je přirozeně zpevňován hmotností člověka, který v křesle sedí. Spodní ukončení trubek mají obuté černé plastové koncovky naražené nasucho, bez šroubování.

Čalounění tvoří nosné napnuté zřebné plátno a vrchní odepínatelné čalounění. Na křesle není jediný svár. Křeslo se prodává v rozloženém stavu v plochém kartonovém obalu a jeho montáž je jednoduchá, zvládne ji i laik.

I ve vile Tugendhat
V 80. letech se křeslo T 2403 stalo běžnou výbavou většiny administrativních budov v Československu. Bylo opravdu téměř všude. Pokud mám zmínit ty nejvýznamnější, tak je to dostavba Národního divadla v Praze či vila Tugendhat v Brně, kde bylo v 80. letech dočasně použito k vybavení tohoto výjimečného architektonického díla. Křeslo díky své neutrálnosti prostoru neublížilo.

Sám autor považuje funkcionalismus za svůj ideový základ. Pro Chleba je to harmonický vztah mezi formou, funkcí, materiálem, technologií, ergonomií a ekonomikou. Při tvorbě upřednostňuje zdravý rozum před levným efektem nebo samoúčelnou estetikou. Na křesle T 2403, které můžeme směle označit za pokračovatele Sessel B3 „Wassily“ z roku 1925 od Marcela Breuera, vliv funkcionalistické racionality opravdu znát. Možná právě proto má i po 34 letech prodejní úspěch, byť pod jiným obchodním názvem a bohužel is anonymitou jeho tvůrce. Věřím, že když už znáte příběh tohoto křesla a krátký životopis autora, budete se na něj dívat jinak. A když pojedete kolem T 2403, určitě si do něj sedněte. Protože v tomto křesle se sedí fantasticky!

- Reklama -pr článekpr článek